Budapest – the City that stole my heart

Na ons avontuur in Ipoly was het tijd om te genieten van het mooie Boedapest, een stad waar ik mij meteen thuis voelde en een speciaal plekje in mijn hart kreeg. Boedapest, beter gekend als de hoofdstad van Hongarije is gelegen aan weerskanten van de Donau. Aan de ene kant van het water vind je de Boeda-kant, aan de andere kant -tevens ook de kant waar je het meest kan doen- vind je Pest. Tussen Boeda en Pest ligt er ook een eiland, jammer genoeg hadden we geen tijd meer om dit te bezichtigen. Hoewel ik slechts twee dagen heb doorgebracht in deze levendige stad had ik het gevoel dat ik thuis kwam, ik trok er de laatste dag dan ook maar al te graag op uit in mijn eentje.

38Wijzelf sliepen op de Fortuna boot, hier vind men hotel en hostel kamers. Wijzelf kozen voor de hostel en betaalden 15 euro per nacht incl. uitgebreid ontbijtbuffet. Je voelt de boot niet bewegen dus angst om zeeziek te worden is niet nodig, bovendien is het uitzicht GEWELDIG.

8Kuur- of thermaalbaden zijn zeer populair in Hongarije. Deze bronnen hebben een geschiedenis die ouder is dan 2000 jaar en ze nemen hun badcultuur dan ook zeer serieus, buiten relaxen zouden ze hier ook bepaalde ziekten mee willen genezen. Boedapest alleen al heeft meer dan 100 thermaal baden, in heel Hongarije staat de teller op circa 1000 bronnen. Na de vermoeiende week in Ipoly was het dan ook heerlijk om te genieten van deze baden, we konden er ’s avonds zelfs voetbal kijken op cinemascherm vanuit het warme buitenbad. Wij zelf gingen naar de Széchenyi baden en betaalden ongeveer 15 euro per persoon. Deze heeft meer dan 10 baden waarvan ijskoude baden tot zéér warme baden, de afwisseling tussen deze twee voelt heerlijk aan en is zeer goed voor de bloedsomloop. De algenbaden zijn dan weer zeer goed voor de huid, ikzelf heb zeer vaak last van een droge huid en eczeemplekken… Na deze avond voelde mijn huid aan als een babyvelletje! Buiten deze baden zijn er nog sauna’s, stoombaden, massageruimtes en zoveel meer.

15De baden waren een goed en ontspannend begin van onze korte reis in Boedapest maar de volgende dag besloten we het toch wat actiever aan te pakken… Voor 8 euro huurden wij een hele dag een fiets -ik heb nog NOOIT in mijn leven op zo een goede fiets gereden!- en op deze manier konden wij op een leuke en makkelijke manier de hele stad ontdekken. Ik raad jullie zeker en vast aan een fiets te huren want op deze manier kan je véél meer zien en het is bovendien niet zo duur. Het is de eerste keer dat ik dit deed en ik ben zeker van plan dit in de toekomst meer te gaan doen!

20Onze eerste stop was het Parlementsgebouw, deze is zeker een bezoekje waard. Ondanks dat dit toch een zéér toeristische plek is, was deze plek zo goed als helemaal verlaten. Dit is het grootste gebouw van het land -Ik ben dat meisje midden op de foto- en van dichtbij ziet het er nog veel indrukwekkender uit.

DSCN8830Deze twee sympathieke kerels hebben een wel heel saaie job. Zij stappen een hele dag rond dezelfde ‘paal’.

18Het etnografisch museum is gevestigd aan het Kossuthplein, tegenover het parlementsgebouw.

2Het Heldenplein.

4Het nationaal museum. Ik vind het zeer jammer dat er geen tijd was om musea te bezoeken, ik vind het namelijk toch altijd fijn om dit eens te bezichtigen en wat cultuur op te snuiven.

28We besloten onze fietsen even aan de kant te zetten en te klimmen naar het hoogste deel van Boedepest… Namelijk naar het vrijheidsbeeld. Op dit punt heb je een prachtig zich op heel Boeda en Pest. Op deze foto bevond ik mij nog onderaan maar ook hier was het uitzicht al zeer mooi -we bevinden ons hier in Boeda-.

33Op amper een kwartiertje klimmen waren we er…. The Liberty Statue. Het monument is voor degenen die hun leven gaven voor de onafhankelijkheid, vrijheid en welvaart van Hongarije. Het 14 meter hoge bronzen standbeeld staat boven op een voetstuk van 26 meter en heeft een palm blad in de handen boven haar hoofd. Links en rechts hiervan staan twee beelden, waarvan het ene de vooruitgang en het andere de vernietiging uitbeeldt. Het werd gebouwd in 1947.

40‘S avonds besloten we het zotte nachtleven van Boedapest in te duiken en hierbij startte we in een Cocktailbar waar ik genoot van een heerlijk Fruit Daiquiri. De helft van de groep besloot naar huis te gaan na deze gezellige avond, samen met nog enkele andere meisjes gingen wij naar een toffe club waar ik binnenkort meer over vertel!43Boedapest heeft mijn hart gestolen, om de één of andere reden voelde ik mij hier zo ontzettend gelukkig en vrij. Bij vorige steden liep ik vaak verloren en voelde ik mij een échte toerist. Hier wist ik meteen mijn weg te vinden en voelde ik me zelfs één van hen. Dit is een stad die ik zeker en vast nog eens zal bezoeken!

Ook zin in een citytrip naar Boedapest