Waarom je in de herfst naar de Belgische kust moet gaan

De bladeren aan de bomen kleuren oranje, rood en geel. Ze vallen als een kleurrijk deken op de grond. Paraplu’s die ombuigen door de stevige wind. Gele regenjassen op de straten. `s Ochtends dat mooie morgenrood, overdag een grijze en grauwe hemel. Mutsen en sjaals worden al wat vaker uit de kast gehaald. Warme pompoensoep met kaas. Kruimige appeltaart met kaneel. Zachte, maar natte dagen. Het is herfst, de dijken aan onze Belgische kust liggen er rustig bij. Het hoogseizoen is weer voorbij, reden te meer om onze Belgische kust juist nu te bezoeken!

Waarom je in de herfst de Belgische kust moet bezoeken

1. Minder toeristen

Mijn vriend is van de kust en laat de zomer nu net zijn -alsook zijn ouders- minst favoriete seizoen zijn. De drukte van de toeristen, de vele auto’s, mensen die zonder kijken oversteken; Als kustbewoner is het niet altijd even fijn. Wil jij net even lekker je boodschappen gaan doen, staat de parking vol Fransen die op hun dode gemakje in hun strandkledij rondslenteren. De zomer is druk en laat ik nu net niet van die drukte houden. Vriendlief zijn ouders wonen gelukkig in het minder gekende Lombardsijde, waar zelfs de zomers over het algemeen kalm en rustig zijn. In bekende badsteden daarentegen liggen de mensen als sardientjes tegen elkaar geplakt, zitten de strandbars vol met mensen die van hun veel te dure cocktail nippen en moet je op de dijk opletten van kinderen die je hielen eraf rijden met hun go-kart. Niets voor mij.

2. Meer parking en minder file op de baan

Veel toeristen betekend bovendien gigantisch lange files richting de kust -en op zondagavond richting binnenland- , alsook een gebrek aan parking. Ik bezoek mijn schoonfamilie dan ook liever buiten dit hoogseizoen, dan tijdens deze drukke periode. De trein is uiteraard een optie, maar ook hierbij zijn wij uiteindelijk 2,5 uur onderweg. Tijdens rustige periodes staan wij op een uurtje aan zee, wel aangenaam zo.

3. Accomodaties zijn goedkoper

Het laagseizoen is een stuk fijner voor je portemonnee. De prijzen van accommodatie liggen beduidend lager en met dat uitgespaarde geld kan je eens lekker gaan eten of shoppen! Of nog beter… sparen voor een volgende vakantie!

4.Er heerst een andere sfeer

In de herfst heerst er een compleet andere sfeer aan de kust, die ook wel eens fijn is om te ontdekken. Waar het in de zomer heel erg druk is, vol gezinnen en spelende kinderen; is de herfst een stuk rustiger. De dijk mag er dan wel nat bijliggen en de hemel grijs en grauw, toch geeft de herfst aan zee een gevoel van rust, stilte en pure ontspanning. Heerlijk uitwaaien tussen de duinen, parken en dijken.

Hoewel wij vaak vertoeven aan de Belgische kust, spendeerden we twee weken geleden eens een weekendje in De Haan. Ik herinnerde mij nog het tramstation vanuit mijn kindertijd, toen ik met mijn grootouders regelmatig in Sunparks ging zwemmen. Het is alweer meer dan vijftien jaar geleden, dat ik met mijn peter en vriendin Axelle te vroeg van de tram stapte. Door de dikke mistlaag zagen we de halte niet, waardoor we vervolgens nog meer dan een uur richting Middelkerke moesten wandelen. Tijdens dat uur zongen we er op los, maakten we zelf liedjes en hadden we de tijd van ons leven. Wanneer ik “Allemaal” van Wim Soutaer hoor, denk ik meteen terug aan die mistige avond dat we van De Haan kwamen. Verder ben ik niet echt vertrouwd met deze badplaats, maar laat ik alvast zeggen dat De Haan ons aangenaam verrast heeft.

Ons weekend spendeerden we in Ibis De Haan. Een ontzettend mooi en aangenaam hotel, op wandelafstand van het centrum. We checken ’s ochtends in in de gietende regen en besluiten de eerste dag voornamelijk door te brengen in onze hotelkamer. We hadden heel wat plannen, maar deze vallen letterlijk in het water. Op onze kamer genieten we van een kopje thee en kijken we gezellig een Netflix serie. Wanneer het terug wat droger wordt, besluiten we toch even te gaan wandelen op de dijk. Het miezert nog lichtjes, maar desondanks is er toch heel wat volk te vinden op de dijk en het strand. Ook de tearooms zitten allemaal gezellig vol. De Haan straalt -zelfs in de regen- een bepaalde gezelligheid uit, die ik niet kan omschrijven in woorden.  We nestelen ons niet veel later in een knus hoekje van een tearoom en genieten er lange tijd van onze pannenkoeken, warme dranken en een gezellige babbel. Hoe de simpele dingen toch zo aangenaam kunnen zijn. Tegen de vooravond keren we terug naar onze hotelkamer, waar we een heerlijke douche nemen om ons op te warmen. Dineren doen we in het hotel, aangezien de goesting om terug naar buiten te gaan ver te zoeken is.

Daags nadien hebben we meer geluk. We besluiten vroeg op te staan om ons tegoed te doen aan het uitgebreide ontbijtbuffet en verbazen ons hoeveel volk er blijkt te zijn bij het ontbijt. Ik had verwacht dat de hotels vrijwel leeg zouden zijn in deze periode, maar niets is minder waar. Veel gezinnen zien we niet, het zijn vooral jonge- en oudere koppels die tijdens de herfst graag een weekendje vertoeven aan de kust. Mensen die waarschijnlijk net als ons, komen genieten van de rust. Na onze buikjes rond te hebben gegeten, besluiten we -na ons eerst te hebben uitgecheckt- een wandeling te gaan maken in de Duinbossen. Dit mooie natuurdomein ligt op een minuutje wandelen van het Ibis Hotel en met deze zachte en aangename temperaturen is het heerlijk voor een ochtend wandeling. Onderweg komen we enkele joggers tegen, mensen die hun hond uit laten en enkele gezinnen en koppels die net als ons genieten van deze zondagochtend. Na deze wandeling passeren we nog even langs de dijk en gaan vervolgens het centrum is.

Wat een gezelligheid! Het centrum in De Haan is met geen enkele andere badplaats te vergelijken. Ik hou van de stijl van de gebouwen, de gezellige straten en kleine boetiekjes. Er loopt heel wat volk rond, maar het is er niet overweldigend druk. Ik voel me gelukkig en enthousiast wanneer we door de straten wandelen en De Haan een beetje beter leren kennen. Geen idee waarom ik hier in jaren niet geweest ben! Na een brood te hebben gekocht bij de bakker op de hoek en een laatste glimp te hebben geworpen op deze hartverwarmende plek, rijden we met een tevreden gevoel terug naar huis. Eén ding weet ik zeker, we keren hier absoluut nog eens weer!

Praktische informatie

• Er is geen station in De Haan. Het dichtste station kan je vinden in Blankenberge of Brugge Sint-Pieters, van daaruit neem je een tram of bus.
  • Wij zijn aangenaam verrast door de vele (gratis!) parking die er te vinden was aan de dijk en in het centrum
  • Ibis De Haan is een fijne accommodatie met een uitstekende ligging. Het personeel is er ontzettend vriendelijk en behulpzaam en er is zelfs een verwarmd buitenzwembad!
  • Zelf koken? Er zijn voldoende supermarkten te vinden in en rondom het centrum.

Steun YoungWildFree

Wanneer je een aankoop doet via deze links, ontvangen wij een kleine vergoeding. Wat jij betaalt blijft hetzelfde. Win-win!

Of bestel via deze weg op bol.com